Saltar al contingut Saltar a la navegació Informació de contacte

Més de 700 alumnes i 23 escoles de Catalunya s’aventuren a emprendre amb Futurs Emprenedors Rurals aquest curs 2020-2021

Alumnes participants del projecte FER.CAT treballant i aprenent amb el mapa Bee Bot
Alumnes participants del projecte FER.CAT treballant i aprenent amb el mapa Bee Bot

DIJOUS 03 DESEMBRE 2020

Durant el curs 2020-2021 més de 700 alumnes de 23 escoles de tot Catalunya participen al projecte Futurs Emprenedors Rurals, FER.CAT. Aquest projecte té com a objectiu principal fomentar l’emprenedoria entre l’alumnat de 5è i 6è de primària de les escoles de zones rurals, està coordinat pel Consorci GAL Noguera Segrià Nord i finançat per fons FEADER i pel Departament d'Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació.

Les escoles de la Noguera i el Segrià Nord que hi participen aquest curs són Vedruna de Balaguer, l'Escola de Ponts, l'Escola Salvador Espriu de Vallfogona de Balaguer i l’Escola Alfred Potrony de Térmens.

A més a més, els intercanvis internacionals que inclou el projecte s’han realitzat entre 11 de les escoles participants a Catalunya i 2 escoles d’Estònia, que també implementen FER amb el seu idioma. Els intercanvis permeten una relació entre escoles que s’envien des de correus electrònics fins a vídeos sobre el seu municipi, la seva escola, o el seu projecte empresarial dins del projecte FER.

Abans de l’inici d’aquest curs escolar, la difusió del projecte es va realitzar de manera telemàtica en dos sessions adreçades a la comunitat educativa. La primera, organitzada per l’Associació d’Iniciatives Rurals de Catalunya sota el títol “Educació amb l'entorn i desenvolupament rural”, va tenir lloc el 29 de juny i va comptar amb la participació de més de 250 assistents. La segona jornada, més formativa i adreçada a les escoles ja coneixedores del projecte, es va realitzar el 4 de setembre amb més de 35 assistents i va comptar amb dos intervencions de mestres que han implementat FER en cursos anteriors. En aquesta sessió van participar tant mestres d’escoles com mestres del diferents Centres de Recursos Pedagògics per tal de difondre el projecte posteriorment a les seves zones.

Com a novetat d’aquest any, un cop es permeti el servei de préstec a les escoles, els Centres de Recursos Pedagògics disposaran d’un mapa Bee Bot sobre el projecte juntament amb una proposta didàctica per tal d’aprendre sobre sectors econòmics, geografia i empreses de la Catalunya rural, com també fomentar el treball en equip. En quant a material per als mestres, a banda de la guia metodològica, aquest curs els mestres disposen d’infografies complementàries per tal d’aprofundir en alguns temes a l’aula com la cerca d’oportunitats als territoris rurals, recomanacions per guiar l’entrevista a l’emprenedor o l’emprenedora, etc.

El projecte FER.CAT es va posar en marxa per fomentar les vocacions emprenedores entre l'alumnat de cicle superior d'Educació Primària de les escoles ubicades en territoris rurals. Entre els objectius del projecte destaca despertar el talent emprenedor entre els joves, facilitar la cerca d'oportunitats i aprofitament de recursos oferts pel món rural, difondre la cultura emprenedora als centres educatius i incorporar valors relacionats amb l'emprenedoria, fomentar el treball en equip, el debat i les relacions, i introduir de formà bàsica la cultura financera a les escoles.

L'èxit del projecte s’ha mostrat en les xifres d’alumnes participants que any rere any s’anaven superant. El curs passat 2019-2020 van ser més de 900 alumnes participants i el curs 2018-2019 més de 800. Durant aquest curs escolar moltes escoles han decidit ajornar el FER.CAT de cara a l’any vinent davant la incertesa actual.

Aquest projecte presenta als alumnes “L’aventura de FER”, l’abella protagonista, que juga amb els paral·lelismes entre els ruscos i les zones rurals per explicar la importància de la població rural per a la societat, com la de les abelles per a la biodiversitat. Els materials didàctics s’estructuren en 3 blocs. “Quina bona idea” és el primer bloc i relata diferents històries d'invents, inventors i inventores, i els i les alumnes acaben entrevistant un emprenedor o emprenedora de la seva zona. El segon bloc, “Els reptes de FER”, correspon a la creació i la gestió d’un projecte empresarial. I per últim, “Històries d’Empreses de la Catalunya rural” està format per 21 històries sobre diferents empreses reals ubicades en territoris rurals com Torrons i Mel Alemany, Carícies d’Oli i Molló Parc, entre altres.

 

Document Actions